مناهج تعليم

النظام الشمسي يتكون من؟

[

النظام الشمسي يتكون من النظام الشمسى بيتكون من الشمس و الكواكب و بقية الاجسام التانيه المرتبطه بجاذبية الشمس. الشمس بتعتبر نجمه حجمها متوسط ضمن مجرة درب اللبانه. النظام الشمس عدد كواكبه 8 (كان عدد كواكبه 9 قبل 2006 لما رجعو تصنيف بلوتو من كوكب و خلو اسمه كوكب قزم) و عدد اقماره حوالى 160 قمر طبيعى و فيه عدد كبير جدا و موش معروف من الكويكبات (كواكب صغيره) و النيازك و كميه مهوله من الغبار اللى بيكون بين الكواكب. النظام الشمسى عمره حوالى 4.5 ميليار سنه. الشمس و القمر و الكواكب اللى بتلمع فى السماء ممكن تتشاف بالعين المجرده من على الارض و الفلكيين زمان كانو حسبو و لاحظو و درسو حركاتهم و دا كان الاساس اللى قام عليه علم الفلك (Astrnomy).في يومنا دا علم الفلك علم معقد و فيه كم هائل من المعلومات عن خصائص و تركيب الاجسام السماويه و حركاتها و المدى اللى وصلت ليه الادوات فى دراسة النظام الشمسى و الحاجات اللى بتكون ورا النظام الشمسى في وقت طويل.

إجابة سؤال: النظام الشمسي يتكون من؟

النظام الشمسي ، المعروف غالبًا باسم النظام الشمسي ، هو نظام كوكبي مكون من الشمس وجميع الأشياء التي تدور حولها ، مثل الأرض والكواكب الأخرى. تشمل الأجسام الأصغر الأخرى في النظام الشمسي الكواكب القزمة ، والكويكبات ، والنيازك ، والمذنبات ، بالإضافة إلى الوسط بين الكواكب ، وهو عبارة عن سحابة رقيقة من الغاز والغبار.

وأخيرا،،،،؛ يمكنكم طرح ماتريدون خلال البحث في موقعنا المتميز الروا،،،،، موقع ابحث وثقف نفسك؛؛؛ معلومات دقيقة حول العالم ////”
نتمنالكم زوارنا الكرام في منصة موقعنا الروا أوقاتاً ممتعة بحصولكم على ما ينال اعجابكم وما تبحثون عنه.” “

السابق
ماذا تقرأ بعد تكبيرة الإحرام؟
التالي
الأمن الفكري هو سلامة ؟